четверг, 30 мая 2019 г.


Виховуємо природженого читача.
15 порад, як читати разом з дітьми


Як подружити дитину з книгою? Читати разом і обговорювати кожну книгу, навіть якщо вона для самих маленьких. Пропонуємо уривки з книги «Народжений читати» журналіста Джейсона Буга, в яких містяться 15 порад, які навчать вас інтерактивного читання.


У 2013 р в журналі Perspectives on Psychological Science було опубліковано дослідження, що стало вироком тим довгим годинам, що я витратив на спроби зацікавити свою доньку книжками з картинками, і назавжди змінило всі мої уявлення про те, як слід читати дітям. У статті під промовистим заголовком «Як зробити дитину розумнішою» були приведені результати восьми досліджень розвитку дітей.

Висновки вчених ошелешує: правильне читання вголос - інтерактивне читання - може підвищити IQ вашої дитини на шість і більше балів. <...> Вчені встановили, що чим раніше починається інтерактивне читання, тим більше виражений ефект воно дає, і прирівняли його позитивний вплив до впливу вітамінів і здорового харчування. Але тут є один важливий момент: мало просто накупити дітям книг.
Щоб скористатися їх розвиваючим потенціалом, батьки повинні створити для дитини досвід саме інтерактивного читання. Пологовим будинкам слід видавати брошури на цю тему в комплекті з підгузками кожній породіллі, що відправляється додому з немовлям. Ми витрачаємо тисячі доларів на школи, репетиторів, курси підготовки до іспитів і навчальні посібники, нічого не знаючи про ефективні методи читання - абсолютно безкоштовний подарунок, який може зробити своєму чаду кожен батько, витративши на його освоєння якусь годину. <...>



Що таке інтерактивне читання?


Щоб дізнатися про нього більше, я зв'язався з Джоном Процько, вченим з Нью-Йоркського університету, одним з авторів статті «Як зробити дитину розумнішою» (How to Make a Young Child Smarter). Процько так підсумував найважливіше відкриття даного дослідження:
«Інтерактивне читання не зводиться до спільного проведення часу дитини і батька за книгою, його суть - в діалозі між дитиною і книгою. У тому, щоб задавати дитині питання, що починаються з питальних слів (скажімо, «Чому, як ти думаєш, кролик так часто робив перерви?»), Підтримувати його інтерес і спонукати не обмежуватися короткими відповідями, а розгорнуто висловлювати свої думки ».
Процько простежив, як розвивалися прийоми інтерактивного читання, починаючи з доктора Гровера Уайтхерста, фахівця з дитячого розвитку, який згодом обійняв посаду директора Інституту педагогічних наук при Міністерстві освіти.         Уайтхерст 25 років тому розробив програму так званого діалогічного читання - революційний метод підготовки до школи дітей з незабезпечених сімей. Ще в 1988 р більшість фахівців погодилися з тим, що, читаючи разом з дітьми, дорослі допомагають їм розумнішати. Але вчені не поспішали підкріпити цю точку зору надійними фактами, отриманими в ході досліджень. Таким науковим проривом стало розпочате Уайтхерстом дослідження впливу інтерактивного читання на розвиток малюків у віці 21-35 місяців.
Половина батьків з вибірки читали своїм дітям традиційним способом - односпрямованого впливу дорослого що читає вголос на слухача дитину. Саме на такому читанні виросло більшість з нас: батько говорить, дитина мовчки слухає. А ось батьки з другої половини вибірки отримали безцінні уроки мистецтва «діалогічного читання» - освоїли методи, що дозволяють одночасно читати і обговорювати прочитане з дитиною. Загалом, ці батьки використовували різновид того самого інтерактивного читання, якому присвячена моя книга. Через чотири тижні маленькі учасники обох груп пройшли три тести на перевірку мовних можливостей. <...>
Результати назавжди змінили уявлення про читання з дітьми як з наукової, так і з практичної точки зору. Уайтхерст виявив, що діти, які мають досвід повноцінного інтерактивного читання (їх батьки тільки що освоїли кілька нових для себе прийомів читання своїм малюкам), на вісім з половиною місяців випереджали в розвитку дітей з контрольної групи за результатами психолінгвістичного тесту і на шість з половиною місяців - судячи з тесту на словниковий запас. І це всього лише після чотирьох тижнів інтерактивного читання! Більш того, ці діти зберігали шестимісячне випередження в розвитку протягом майже року після закінчення дослідження.
Уайтхерст не займався розробкою всеосяжної освітньої програми для батьків або витонченої методики розумового розвитку для дітей. Його дослідження показало: досить години, щоб навчити батьків читати дітям правильно - в інтерактивному режимі. 

Інтерактивне читання


 1. Читайте разом.
Разом з дитиною знайомтеся з книгою, комп'ютерним додатком, електронної або аудіокнигою - будь-яким носієм літературного тексту. Вчені називають такі заняття спільною ігровою діяльністю. Дитина не повинна надто багато часу проводити в самотній метушні з цифровим пристроєм. Ви обов'язково повинні кожен день разом грати і читати.
Як почати спілкування: Чи не почитати чи нам разом? Покажи мені, як можна що-небудь приготувати за допомогою цього додатка.

2. Задавайте якомога більше питань
Питання - це основа інтерактивного читання, причому ставити їх можна навіть дитині, яка ще не навчилася говорити. Не забувайте звертатися до малюка з питаннями до початку, під час і після закінчення читання.
Як почати спілкування: Куди пішов кролик? Якого кольору ця квітка?

3. Обговорюйте деталі книги.
Показуйте ілюстрації, які вам найбільше подобаються, називайте кольори, тварин, людей і почуття персонажів, представлених на кожній сторінці. Спочатку дитина не зможе до вас приєднатися, але в міру дорослішання навчиться у вас перетворювати читання в інтерактивний процес.
Як почати спілкування: Ця машина червона. Ти бачиш ще що-небудь червоне? Хочеш порахувати звірів? 

4. Розігруйте історію в особах.
Імітуйте звуки підмітання, побачивши на малюнку мітлу, або робіть вигляд, що хочете з'їсти намальовану їжу. Так ви допоможете дитині встановити зв'язок між поняттями і словами, а це наріжний камінь інтерактивного читання.
Як почати спілкування: Тоді гусениця з'їла одну ... А потім вона когось побачила - кого?   

5. Допоможіть дитині ототожнити себе з героями книжки.
Почніть з обговорення простих емоцій. З віком ця здатність дитини буде вдосконалюватися, і ви зможете задавати більш складні питання.
Як почати спілкування: Білочка хоче спати - погладь її по голівці. Ти коли-небудь переживав так само сильно, як цей малюк?

6. Хваліть дитину під час читання.
Заохочуйте найпростіші його відгуки, обіймайте, коли закінчите читати, і хваліть за вибір хороших книг або комп'ютерних програм.Як почати спілкування: Мені так приємно, що ти вибрав цю книгу. Як ти здорово зорієнтувався в iPad!   

7. Діліться думками про книгу. 
Якщо дитині сподобалась казка, запитаєте, чому. Якщо він совається під читання електронної книжки, поцікавтеся причиною. Все це зробить ваше спільне читання більш захоплюючим.
Як почати спілкування: Тобі сподобалося читати цю книгу? Чому тобі хочеться, щоб ми знову її шанували?

8. Читайте дитині про речі, які він любить.
Якщо малюкові сподобалася історія про панду, попросіть в бібліотеці інші книги про цю тварину. Читайте улюблені книги дитини, користуйтеся комп'ютерними програмами, відео та інтернет-ресурсами, щоб допомогти малюкові більше дізнатися про предмет, який його зацікавив.
Як почати спілкування: Хочеш ще що-небудь почитати про ведмедя-панду? Давай попросимо бібліотекаря дати нам книги про панд.?


9. Переривайте читання, щоб обговорити прочитане.
Дорослі постійно поспішають дістатися до кінця книги або програми, щоб швидше покінчити з цією справою, але зупинятися для обговорення абсолютно необхідно, щоб дитина добре і всебічно зрозуміла прочитане.
Як почати спілкування: Хочеш, зробимо паузу і гарненько розглянемо цю гору? Може, нам перерватися і поговорити про те, що трапилося в книжці?


10. Будуйте здогади про подальший розвиток сюжету.
Подібні питання створюють у дитини відчуття, що ви самі розповідаєте йому історію, і поглиблюють розуміння прочитаного. Дитячі книжки - ідеальний матеріал для цього, оскільки відрізняються простими сюжетами з кумедними поворотами. Питання такого роду можуть стати початком розгорнутого обговорення, а звичка задаватися ними зберігається на все життя. Я і досі розважаюсь цією грою, коли дивлюся фільми.
Як почати спілкування: Як ти думаєш, хто виграє в перегонах? Що, по-твоєму, заховано в коробці?


11. Підтримуйте діалог.
Закінчивши читання або прослуховування книжкового додатки, продовжуйте обговорювати історію. Шукайте паралелі в реальному житті і не переставайте задавати питання.
Як почати спілкування: Що, якщо нам тепер розглянути картинки з дикобразами? Ти пам'ятаєш, що таке акордеон?     


12. Розширюйте межі знань дитини.
Вчені називають цей прийом «розвиваючим навчанням», а щоб скористатися ним, часом досить просто читати дитині. Адже сам він читати ще не вміє! Як можна частіше вибирайте для читання книги, присвячені новим для малюка темам.
Як почати спілкування: Ти знаєш, чому ця машина не завелася? Хочеш, я розповім тобі, як [героїня] зварила суп?


13. Показуйте дитині світ за межами його безпосереднього середовища проживання.
Для мене, що виріс в сільській глибинці Мічигану, це стало життєвою необхідністю. Перш ніж я на власні очі побачив Францію, Нью-Йорк, Гватемалу або Тихий океан, всі ці чудеса відкрилися мені на сторінках книг. Не забувайте вибирати для читання книги про різні місця, культури і події, і якщо дитині щось особливо сподобається, підтримуйте і поглиблюйте його цікавість.
Як почати спілкування: Хочеш дізнатися, що таке Антарктика? Показати тобі на карті, де знаходиться Франція?


14. Зіставте сюжет з реальним досвідом.
Допоможіть дитині провести аналогію між подіями книги і тим, що сильно займає його в реальному житті. Саме так люди знаходять розуміння світу, в якому живуть. Уміння співвіднести зміст книги або комп'ютерної програми з реальністю має вирішальне значення.
Як почати спілкування: Ти бачила цю тварину в зоопарку? Ти теж страшенно засмутилася, коли ми пішли з парку?


15. Спонукайте дитину переказувати улюблені історії.
Я обожнюю, коли Олів переказує мені свої улюблені книжки за сніданком. Немає кращого способу посилити вплив прочитаного і розвинути у малюка навички оповідача!
Як почати спілкування: Можеш прочитати цю книгу своєму ведмежаті? Що трапилося, коли Слоненя впустив своє морозиво?

Принцип «Народженого читати» застосуємо як до друкованих, так і до електронних книг.





Комментариев нет:

Отправить комментарий

Зимові книжки для майже дорослих.

Що читати з дітьми взимку. Рекомендаційний список для дітей 6-9 років та їх батьків.