пятница, 3 мая 2019 г.

Еволюція книги



Олексій Надемлінський




Мені часто доводиться чути, що, мовляв, в наш час падає інтерес до книги. Мені регулярно ставлять це питання і на зустрічах з читачами, і в листах.
Давайте розбиратися.
Однак для початку потрібно усвідомити, що ми розуміємо під терміном книга. Вікіпедія дає досить широке трактування цього терміна. Не буду приводити його повністю - бажаючі можуть самі легко заглянути в першоджерело. Візьмемо одне з визначень - книга це літературний або науковий твір, призначений для публікації.
Тепер звернемося до історії. Стародавні таблички і свитки книгами назвати можна досить умовно - громіздкі, вкрай нетехнологічні і дуже дорогі. Втім, рукописні книги з цієї точки зору недалеко пішли від них. Пергамент більш технологічний матеріал у порівнянні навіть з папірусом, а тому і витіснив останній.
Але технології йшли вперед. У ХV столітті з'явився І.Гутенберг зі своїм друкарським верстатом. Плюс до всього для друку книг пристосували папір, виробництво якого теж згодом здешевили за рахунок використання в якості сировини не тканини, а целюлози.
Далі виробництво книг удосконалювалося, але незначно. По суті справи ми 500 (!) років користувалися технологією ХV століття.
Зараз ми опинилися на порозі чергового якісного стрибка в книговидавництві. Причин тому багато. Здебільшого це продиктовано розвитком техніки і економічними міркуваннями. Целюлоза нині стала дорога. Та й праця людини недешева. Високі технології вносять свої корективи.Електронні книги поступово займають свою нішу. У 2013 році частка електронних книг склала 30 відсотків в кількісному вираженні.

І що б там хто не говорив, але електронна книга повністю відповідає наведеному вище визначенню книги.Так хто говорить про те, що інтерес до книги падає? Просто книга еволюціонує. Як, втім, еволюціонує і сама людина.
Пам'ятається, років двадцять тому один мій знайомий, інтелігентна людина, кандидат технічних наук, дізнавшись, що у мене вдома стоїть комп'ютер, подивився на мене, немов я крокодила в ванній завів. Зараз ця людина не вилазить з Інтернету і не мислить свого життя без комп'ютера.
Наведу ще один приклад. Навесні цього року їхав увечері я в маршрутці. Поруч сидів молодий чоловік, втупившись у свій телефон. Судячи з малюнків з формулами, юнак намагався розібратися з теоретичною механікою. Хвилин десять він болісно намагався усвідомити вміст однієї сторінки.
Через деякий час обличчя юнака посвітлішало. Я мимоволі кинув погляд на екран його телефону. Судячи по фразі, яку вихопив мій погляд, молодик читав оповідання Марті Ларні. Підозрюю, що у нього в телефоні бібліотека трохи більше моєї домашньої паперової бібліотеки.
Я не стверджую, що паперова книга вмирає. Швидше за все вони будуть існувати паралельно - паперова книга і електронна. Але частка паперових книг буде зменшуватися. Хочеться сподіватися, що якість (і за формою і за змістом) їх покращиться.
Скажу чесно, мені трохи шкода - хоча б тому, що на електронній книзі свого автографа автор не залишить. Є такий жарт: «Закачал книгу з Інтернету - врятував одне дерево». Як говорили за часів моєї молодості в Одесі: «У кожному жарті є частка жарту».
Чесно кажучи, я слабо уявляю, до чого призведе ця еволюція. Але вона вже йде повним ходом.Надто вже багато різних аспектів в цій еволюції: економічних, технічних і ще бозна-яких.А інтерес до книги не згасає. Він просто еволюціонує. Але не так швидко, як книга.


Олексій Надемлінський

пер. з рос. Наталія Кавун





2 комментария:

Зимові книжки для майже дорослих.

Що читати з дітьми взимку. Рекомендаційний список для дітей 6-9 років та їх батьків.